Benny Ekman målade 2003 motiv från sjukhusområdet. Detta var en period när området skulle omvandlas till vad det är idag. Gamla berättelser och de bevarade husen inspirerade Benny att måla av miljön. Samma år blev det en teaterpjäs ”S:ta Gertrud” av Christer Warfvinge och medlemmar i Teaterskeppet. Benny Ekman ansvarade för scenografin. En konstutställning med områdets hus anordnades i samband med pjäsen.

På Psykiatriska museet visas  miniutställningen ”Tillbaka till framtiden?” med 9 Benny Ekman-reproduktioner från den tiden. I utställningen berättas också kort om husen, och vill du veta mera kan du bara fråga våra guider som berättar mera. Det finns möjlighet att köpa reproduktionerna som är i storlek 30×42 cm. De kostar 300 kr och är oinramade. Om du är medlem i Psykiatriska museets stödförening kan du köpa dem för 250 kr. Vi har tyvärr ingen möjlighet att skicka reproduktionerna på posten. Museet kan endast ta emot kontant betalning. Det finns ett fåtal exemplar av reproduktionerna kvar.

Om Benny Ekman: Inbjuden flera gånger till Icehotel i Jukkasjärvi. Deltagit i Cowparade i Stockholm. Har varit både i Lettland, Indien, USA och Qatar på flera workshops och utställningar.